پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز

نقد و مطالبه گری منطقی را به دانشجومعلمان آموزش دهیم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: به کارگیری فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در وزارت آموزش و پرورش و گذراندن دوره های آموزشی قبل از ورود جزو شیوه های جدید پذیرش و اتفاقات تحولی در دانشگاه به شمار می رود که مقدمات این طرح در حال فراهم شدن است.

به گزارش پانا، محمود مهرمحمدی در مراسم اختتامیه دهمین اجلاس روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز امیدواری برای سازماندهی بهتر و کیفی تر این جلسات در آینده، گفت: در واقع تمام تلاش ما معطوف به نوآوری در برگزاری چنین نشستهایی است و البته انتظار داریم که همکاران هر بار با یک ایده و طرحی تازه و کارآمد در جلسات حضور یابند.

وی ادامه داد: بر حسب وظیفه ذاتی خود یک سلسله ایده ها و تدابیر را برای توسعه دانشگاه اندیشیده ایم و جلساتی از این دست بسترهای مناسبی برای همفکری و مباحثه پیرامون این ایده هاست.

مهرمحمدی افزود: روسای پردیس ها می توانند یک ظرفیت غیر رسمی ولی در عین حال مغتنم را برای خود تدارک ببینند؛ و در سطح پردیس ها تیمی متشکل از اساتید و صاحبنظران تشکیل داده و به عنوان بازوی مشورتی از آن بهره ببرند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب با شکل گیری مدیریت استان ها که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد، می توان شورای مدیریت استان را نیز به نوعی تدارک دید.

مهرمحمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ باید شاهد استقرار تشکیلات جدید در کل کشور باشیم و این از جمله برنامه های اصلی و قطعی ما به شمار می رود، تصریح کرد: استقرار کمیته استانی هیات امنا با ترکیب جدید استاندار و رییس دانشگاه دولتی و جمعی دیگر پیش بینی شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شکل گیری گروه های آموزشی یک اتفاق ساختاری مهم است که می تواند حیثیت دانشگاه را احیا کند، اظهار کرد: این گروه ها نماد اداره دانشگاه به دست دانشگاهیان و مداخله کمتر مدیران است.

مهرمحمدی خطاب به روسای پردیس ها گفت: به این گروه ها بها دهید و زمینه فعال شدن آن ها را فراهم و از هر نوع تصمیمی که ممکن است مخل فعالیت گروه ها باشد، پرهیز کنید. حتی فراتر از وظایفی که آیین نامه به گروه ها داده است، تفویض اختیار کنید. چرا که اعتبار دادن به گروه ها در واقع حیثیت بخشیدن به دانشگاه است.

وی از تشکیل ۱۰۰ کارگروه ویژه، با تدبیری خاص در جهت توسعه کارورزی در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: در هر پردیس، یک کارگروه کاروزری خواهیم داشت که برای گروه های آموزشی، نیز مفید خواهد بود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: منشور و حقوق تکالیف دانشجویان، نماد دانشجو محوری است. از نظر من دانشجو محوری به معنای دانشجو سالاری نیست، این دو با هم متفاوت است. دانشجو محوری یعنی از منظر نگاه دانشجویان به دانشگاه نگاه کنیم و خودمان را جای او بگذاریم و باید همه بپذیریم که این منشور، مبنایی می شود برای ارزیابی عملکرد ما. لازم است بپذیریم که دانشجو عنصر معتبری برای ارزیابی عملکرد مدیریت است.

مهر محمدی با ردِ نقد برخی پیرامون منشور از این منظر که موجب بالا رفتن توقع دانشجویان می شود، گفت: تردید نکنید که اگر بخواهیم به بهانه بالا رفتن انتظارات دانشجویان، برخی کار ها را انجام ندهیم، در واقع ناخواسته زمینه ای را فراهم کرده ایم تا امکان هر نوع اظهار نظر و مطالبه از بین برود و به نظر من این بنای مطالبه گری دانشجو را سست می کند. پیشنهاد می کنم بگذاریم بچه ها بدون دغدغه و به شکل اصولی و منطقی نظرات و مطالباتشان را مطرح کنند. حتی اگر مطالبات واقع بینانه نبود، ما وظیفه داریم که آن ها را متقاعد کنیم.

وی افزود: باید نقد و مطالبه گری منطقی و واقع بینانه را به آن ها بیاموزیم اما تعطیل کردن مطالبه دانشجویان یعنی به خواب رفتن ما.

مهرمحمدی با اشاره به فعال شدن شورای اقتصاد و بهره وری در دانشگاه فرهنگیان، وضع بودجه را با وجود اتفاقات مثبت، چندان رضایت بخش ندانست و گفت: اقتصاد و بهره وری با دو هدف صرفه جویی در هزینه ها و مصارف و البته کسب درآمد ها در سازمان مرکزی شکل گرفته و در همین راستا مشاور اقتصادی رئیس دانشگاه نیز منصوب شده است.

وی ادامه داد: در این راستا اگر ایده هایی برای درآمدزایی و صرفه جویی دارید به مشاور اقتصادی دانشگاه منعکس کنید. ما در بحث درآمدهای اختصاصی حتما موضوع را در توافق نامه بودجه ۹۴ خواهیم دید.

مهرمحمدی در ادامه از ابلاغ دستورالعمل تشکل های دانشجویی به استان ها در هفته آینده، همچنین پیش بینی ساعت ارتباط مستقیم با معاونان سازمان مرکزی برای تسهیل دسترسی و طرح مستقیم مطالب و مسایل پردیس ها با آنها خبر داد و اظهار کرد: این سیاست باید همه نگرانی ها را برطرف کند، روح این سیاست نامه به استفاده نامحدود اما معقول و مسولانه از اینترنت اشاره دارد.

مهر محمدی با بیان اینکه باید به منشور کیفیت آموزش با یک اراده و التزام جدی که مقتضی تحول در کیفیت است و اظهار کرد: این منشور ۴۰ بند دارد و سعی می شودکه نیم سال به نیم سال در ارزیابی های خودتان در پوشش دادن به بندهای بیشتری از این منشور پیش بروید.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: به کارگیری فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در وزارت آموزش و پرورش و گذراندن دوره های آموزشی قبل از ورود جزو شیوه های جدید پذیرش و اتفاقات تحولی در دانشگاه به شمار می رود که مقدمات این طرح در حال فراهم شدن است.