پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز

سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: معلم پژوهنده به یک ایده تکلیف گرایانه مبتنی است و برای دانش آموزان نیز تجارب ارزنده ای به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان امروز در مراسم ملی هفته پژوهش که در سینما فلسطین برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: سال 75 زمانی که پژوهشکده آموزش و پروش شکل گرفت بحثی مبتنی بر سه سطح به وجود آمد که در حال حاضر می خواهم بازخوانی از آن داشته باشم. وی ادامه داد: سه سطح برای تحقیقات و پژوهش وجود دارد که شامل تحقیقات آکادمیک، معلمان شاغل و پژوهش دانش آموزی است. مهرمحمدی افزود: این سه سطح را که مطرح می کنم حوزه های مختلفی دارد که نخستین قلمرو که شناخته ترین آن است پژوهش های آکادمیک است و بحث روش شناسی است و به دنبال بحث کثرت روش شناسی است و شرط توسعه کیفی پژوهش های تربیتی و پاسخگویی به نیازهای متعدد همین اقبال به نظریه و تز کثرت روش شناسی است. سرپرست دانشگاه فرهنگیانی یادآور شد: دغدغه روشی در پژوهش البته اساسی است و دغدغه روشی باید تا جایی امتداد پیدا کند تا پژوهش و پژوهشگر را زمین گیر نکند و ذهنش از مسئله واقعی منصرف نشود. وی اضافه کرد: روش باید با تار و پود پژوهشگر عجین شود و روش در انجام بهتر تکالیف دستگیری کند نه اینکه پژوهشگر را زمین گیر سازد. مهر محمدی با اشاره به پژوهش در سطح معلمان پژوهنده تصریح کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان در این خصوص وظیفه ویژه ای داریم و اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان به رواج پژوهندگی در میان معلمان اقدام کند باید به ریشه توجه کرده و این ریشه تقویت شود. سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: نگاه ما به شایستگی معلمان این گونه است که یک نوع تکلیف گرایی در امر نقش آموزشی و تربیتی قائل هستیم اما این تکلیف گرایی غیر از تکلیف گرایی مرسوم است. وی با اشاره به سطح سوم پژوهش یادآور شد: سطح سوم پژوهش دانش آموزی است و پژوهش دانش آموزی در طراحی برنامه های درسی اگر رویکرد کاوشگرانه باشد تا رویکردی سنتی، بهتر است و الگوی طراحی درسی اگر به صورت مسئله محوری و کاوشگری باشد اتفاق خوبی خواهد افتاد در تربیت معلم نیز بر اساس همین رویکرد دانش آموز پژوهنده قائل هستیم. مهرمحمدی خاطر نشان کرد: معلم پژوهنده به یک ایده تکلیف گرا مبتنی است و این نکته ای در خود نهفته دارد و برای دانش آموزان تجارب ارزنده ای به همراه دارد که هزار دستاورد خوب برای مخاطبان خود یعنی دانش آموزان داشته و نگاه تکلیف گرایی که از آن می گوییم نگاه دستاوردگرا نیز هست و در مخاطب خود یعنی دانش آموزان ایجاد کرده و آنها از رفتار معلم خودشان الگوبرداری می کنند.