پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز

مهرمحمدی در گفت و گو با پانا تاکید کرد:

دانشگاه فرهنگیان یک راهکار مطرح در سند تحول بنیادین

محمود مهر محمدی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت : امیدواریم بتوانیم از فرصت و ظرفیت خبرگزاری پانا در جهت شکل دادن افکار عمومی در زمینه برنامه ها ی دانشگاه فرهنگیان به طور مثبت استفاده کنیم .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: همکاری های خوبی می توان با خبرگزاری پانا داشت و آموزش تخصصی خبرنگاری برای دانشجو معلمان زمینه بسیار خوبی است که چه بسا در افزایش شایستگی های معلمان در آینده نقش بسیار چشم گیری داشته باشد .

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: یکی از فعالیت های بنده پس از کناره گیری از کارهای اجرایی و ورود به بحث های علمی و دانشگاهی تلاش در زمینه تنظیم و تدوین سند تحول بنیادین آموزش وپرورش از سال 1383 با ابلاغ رییس جمهور وقت بود .

وی ادامه داد: تدوین و تهیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از 5 سال به طول انجامید و در سال 1388 این کار به پایان رسید. راهبرد ها و راهکار ها در قالب سند تحول بنیادین ناظر بر تمام زیر نظام های آموزش و پرورش بود . یکی از آنها زیر نظام منابع انسانی بود که در این زیر نظام ایده های مختلفی وجود داشت ولی بحثی از دانشگاه فرهنگیان مطرح نشده بود .


مهر محمدی خاطر نشان کرد به عقیده بنده کار تربیت معلم فعالیتی فرا دستگاهی است و ابعاد مختلف و مهمی را در بر می گیرد که باید علاوه بر اینکه آموزش و پرورش به طور کامل متولی آن است، مورد توجه مراجع دیگر علمی و اجرایی کشور نیز باشد.


وی اضافه کرد :بنابراین ضرورت ایجاب می کند تا از ظرفیت دستگاه های موجود در کشور استفاده کنیم تا بتوانیم مجموعه ای از شایستگی ها را برای معلمان ایجاد کنیم.


به طور حتم باید ضمن استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه های کشور، دانش آموخته های رشته های مختلف ، کار تربیت حرفه ای خود را در مدارس آموزش و پرورش تمرین کنند تا برای ایفای نقش بزرگ معلمی مهیا شوند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: بخش تربیت حرفه ای معلم باید به عنوان مکمل دانشگاه ها باشد تا در فرآیندی مشارکتی به بهترین شکل معلمان مطلوب را تربیت کنیم .

وی گفت: بحث دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک راهکار مطرح در سند تحول بنیادین وجود دارد و با چنین پیشینه ای آمده است. بنابراین باید دید آیا بهترین معلمان را می توان در این سیستم پرورش داد که پرسشی ملی است. به عقیده بنده باید در کنار دانشگاه فرهنگیان فضایی فراهم شود که ضمن اهتمام به تربیت معلم با توجه به متن اساسنامه دانشگاه پرسشی مطرح شود تا دلسوزان تعلیم و تربیت از منظر خود به این پرسش پاسخ دهند .

مهر محمدی اذعان داشت : کار در دانشگاه فرهنگیان صرفا فعالیتی مدیریتی و اجرایی نیست . ما احساس می کنیم عرصه مغفول تربیت معلم می تواند زمینه ساز یک تحرک فکری و گفتمانی باشد.بنابرین تلاش می کنیم تا تربیت معلم در کشور را به عنوان حوزه ای مهم در توسعه از حاشیه به متن بیاوریم .

وی تاکید کرد: باید در آینده رشته ای مستقل بعنوان تربیت معلم داشته باشیم . در دنیا هم دپارتمان هایی با همین مضمون وجود دارد . اما در دپارتمان های رشته های مختلف علوم اجتماعی کشور ما هیچ نشانی از رشته تربیت معلم وجود ندارد و این به دلیل آن است که هیچگاه برای تربیت معلم یک جایگاه علمی متصور نبودیم .


سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: کسانی که می خواهند از بین فرهنگیان به هیات علمی تبدیل وضعیت پیدا کنند طبق آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی باید حداقل 10 سال سابقه عضویت در هیات علمی و همچنین حداقل 10 سال فرصت خدمت را داشته باشند.


وی تصریح کرد: طبق قانون بهسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، ادامه تحصیل فرهنگیان از جمله وظایف و ماموریت های دانشگاه فرهنگیان است که باید در کنار تربیت معلم جدید صورت گیرد . اکنون تنها کاری که در این زمینه می کنیم آموزش کسانی است که مدرک کاردانی دارند و به طور ناپیوسته مدرک کارشناسی دریافت می کنند که بیش از 20 هزار نفر این افراد در دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور در حال تحصیل هستند .

مهر محمدی با بیان اینکه هنوز وارد عرصه بهسازی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان نشده ایم گفت : ما باید در آینده نزدیک به این حوزه نیز ورود کنیم که مستلزم اخذ مجوز در زمینه تحصیلات تکمیلی از وزارت علوم و تحقیات است. البته در دو رشته تربیت بدنی و الهیات و معارف اسلامی توانستیم مجوز بگیریم. (که مربوط به پردیس های تهران است و از بین شاغلان آموزش و پرورش در سال 93 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد می پذیریم اما این به شکل محدود و نمادین بوده و تقاضا در این امر بسیار گسترده است. )

وی ادامه داد:مهم ترین عنصری که می تواند به اهداف تربیتی کمک کند معلم است و بنابراین بارزترین نکته ای که در زمینه های تربیتی و کل نظام آموزشی دنبال می شود بحث تربیت معلم است .


سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این موضوع که دانشجو معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان زمینه ساز تحقق اهداف تربیتی کشور هستند گفت : یکی از بخش های تربیت، اهداف سیاسی و اجتماعی است که متناسب با آن باید نیرو هایی را تربیت کنیم تا بتوانند زمینه های تربیت اجتماعی و سیاسی متصور برای دانش آموزان را محقق کنند .

وی یادآورشد :معلمان در کنار وظیفه علمی خود باید به کار های تربیتی نیز بپردازد ، و این به دلیل جایگاه و منزلتی است که دارند. چرا که دامنه مسئولیت معلم محدود به حوزه علمی و رشته ای که آموزش می دهد نیست . اگر چنین دیدگاهی وجود داشته باشد به طور طبیعی ما نیز باید در تربیت معلم با عنایت به همین نقش آفرینی معلمان را آماده کنیم.


وی با بیان اینکه در واقع می خواهیم از معلمان خود کسانی را بسازیم که در حقیقت به مراتبی از حیات طیبه دست یافته و این مورد را در خود با معیار های اسلامی و اجتماعی درونی کنند گفت : وقتی مراتب حیات طیبه در رفتار و منش معلم تجلی پیدا کند به طور موثری این رفتار به دانش آموز منتقل خواهد شد .

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: تربیت معلم با روش های اسلامی و با رویکرد حیات طیبه به کار عظمت و حساسیت می دهد زیرا در غیر این صورت تربیت معلم به آموزش های علمی و حرفه ای صرف و غیر موثر محدود می شود .


وی ادامه داد: استقبال از دانشگاه فرهنگیان تا کنون بسیار خوب بوده و جاذبه هایی مانند تضمین شغل ،استفاده از قانون تعهد خدمت به جای خدمت وظیفه عمومی و استخدام برای نسل جوان وجود دارد که مورد استقبال جوانان ما است . اما باید دید در قالب این جاذبه ها می توان شایسته ترین نیروی انسانی را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم یا خیر ؟ کوشش ما این است که برای جذب استعداد های برتر در حرفه معلمی در رویکرد ها ، برنامه و روش های موجود بازنگری کنیم.

مهر محمدی خاطرنشان کرد: در حال بازنگری اساسی نقشه جامع آموزشی کشور هستیم. تا بتوانیم رشته های مختلف را بین واحد های خود توزیع کنیم ، اکنون در این زمینه آشفتگی هایی وجود دارد و فرض بر این است که در همه پردیس های ما باید پراکندگی رشته های مختلف وجود داشته باشد .

وی ادامه داد : قصد داریم با تهیه نقشه جامع آموزشی تا پایان شهریور 93 در فراخوان هیات علمی دانشگاه ها حضور داشته باشیم ونیاز های خود را در آنجا منعکس کنیم . ضمن آنکه تا کنون در 4 نوبت فراخوان شرکت داشته ایم که به فراخوان های شهریور و بهمن 91 پاسخ داده و در حال بررسی پرونده های متقضیان هیات علمی شهریور و بهمن 92 هستیم.