پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در کارگروه تخصصی روسای آموزش و پرورش

تعامل با آموزش و پرورش شرط حیات دانشگاه فرهنگیان است

دکتر محمود مهر محمدی، در کارگروه تخصصی جمعی ازروسای  آموزش و پرورش کشور، که با موضوع" زمینه های همکاری متقابل دانشگاه فرهنگیان با مناطق آموزش و پرورش"، به ریاست وی، برگزار شد گفت: تعامل با آموزش و پرورش شرط حیات دانشگاه فرهنگیان است.

وی، با اشاره به اهمیت موضوع کارورزی افزود: نباید کارورزی را به عنوان یک مقوله ی منفرد و مجزا مطرح کرد بلکه کاروزی در تعاملی وسیع و جدی با آموزش و پرورش معنی می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای پیوند دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش فقط یک مبنا تعریف کنیم، آن مبنا مزیت ذاتی برخورداری آموزش وپرورش  از مدرسه است وتربیت معلم بدون مدرسه  یک امر ابتر و نابسنده خواهد بود، خاطرنشان کرد: در کاروزی  نیازمند گشوده شدن در های آموزش و پرورش به روی دانشجومعلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان هستیم.

دکترمهر محمدی، ضمن تاکید بر تلاش های صورت گرفته پیرامون ارتقا سطح کیفی کارورزی گفت: کوشش شده کارورزی با بهره گیری از تجارب گذشته اما روزآمدتر وبا تعداد واحدهای درسی بیشتر به اجرا گذاشته شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان،  سپس به موضوع تعامل با آموزش و پرورش پرداخت و گفت: جوهر دانشگاه فرهنگیان در تعامل و پیوند با مزیت ذاتی آموزش و پرورش یعنی همان مدرسه تعریف می شود و تربیت معلم با کمک آموزش و پرورش است که می تواند به  ساماندهی مطلوب دست  پیدا کند.

وی، با اشاره به اولویت بهره گیری از نیروهای آموزش و پرورش گفت: نیروهای آموزش و پرورش واجد صلاحیت‎های علمی چه در جذب هیات علمی و چه در انتخاب مدیران پردیس ‎ها در صورت برخورداری از شرایط برابر علمی، در اولویت هستند.

دکتر مهرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی ماموریت گرا خواند و از سیر تحول تاریخی تربیت معلم از گذشته تا به امروز سخن گفت و تشریح کرد که این سیر، سیاست‎گذاران آموزشی و نظام تعلیم و تربیت را به این نتیجه رساند که باید از این پس، معلم  درنهادی  به نام دانشگاه ساماندهی شود.

برنامه درسی دانشگاه، موضوع دیگری بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان به آن اشاره کرد و گفت: جوهر تربیت معلم، مدرسه و تربیت حرفه‎ای است زیرا فقط با بالا رفتن سطح دانش فرد، عنصر حرفه‎ای نمی‎شود؛ ما برنامه درسی جدیدی طراحی کرده‎ایم که نسبت به برنامه درسی گذشته بسیار متفاوت است. اعتقاد ما این است  که صبغه ی اصلی برنامه درسی تربیت معلم، باید عملی باشد. پیوند نظر و عمل و تربیت عناصری که در محیط و در موقعیت به حل مسائل تربیتی پرداخته و نوآورانه با مسائل تربیتی مواجه ‎شوند، اهدافی است که باید توسط این برنامه درسی دنبال شود. بخشی از این اتفاق در کارورزی رخ می‎دهد و بخش دیگر آن روح گرایش به عمل است که باید در کل 150 واحد درسی ورود پیدا کند. بامقایسه این برنامه ی جدید که از بهمن ماه امسال در دور سوم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به اجرا در می‎آید با برنامه‎‏ای که تا به امروز در دانشگاه پیاده می‎شده، می‎توان نتیجه گرفت که تفاوت بین این 2 برنامه زیاد و چشمگیر است.

دکتر مهرمحمدی، در ادامه ی سخنان خود از ساختار تشکیلاتی سخن به میان آورد و افزود: به جز ماموریت تربیت پیش از خدمت که ماموریت نخست ما به شمار می‎رود، دومین ماموریت ما بهسازی نیروهای شاغل به شکل کوتاه مدت و بلند مدت است. به همین دلیل مرکزی با نام بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی در تشکیلات جدید دانشگاه و در معاونت آموزشی پیش‏بینی شده تا بتوانیم ماموریت دوم خود را هم آغاز کنیم. در این راه، مجوز هیات امنا برای مقطع کارشناسی ارشد بیش از 20 رشته تخصصی با عناوین متخصص مشاوره، متخصص تکنولوژی، متخصص آموزشی، متخصص برنامه‎ریزی درسی، متخصص مدیریت آموزشگاهی، متخصص اقتصاد وبرنامه‎ریزی و توسعه، متخصص مطالعات تربیت معلم و ... را اخذ کرده‎ ایم تا بتوانیم به بهسازی منابع انسانی از نوع بلند مدت که منتهی به اخذ مدرک در قالب کارشناسی ارشد می‎شود، دست پیدا کنیم.

در پایان این مراسم  و در جمع بندی مباحث، دکتر مهر محمدی از کارورزی به عنوان نقطه عطفی در دانشگاه فرهنگیان نام برد و گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده و با همراهی مدیران آموزش و پرورش و پرورش در سطح کشور، امیدواریم طرح کارورزی نتایج خوبی به همراه داشته باشد تا به این ترتیب دانشگاه فرهنگیان وارد نقطه عطف خود شود. اکنون فصل به بار نشستن است که باید تمام آن شایستگی‎ها در 4 ترم و هر ترم 2 واحد عملی، در مدارس عینیت پیدا کند. دانشجو معلمان ما این فرصت را دارند تا در سیر تکاملی کارورزی، از ناظر صرف تا تدریس مستقل پیش بروند و خود را برای معلمی آماده کنند.

وی، از  تشکیل شورای راهبردی کارورزی در وزارتخانه و به ریاست وزیر محترم آموزش وپرورش خبر داد و گفت: در سطح اداره کل و پردیس، ساختارهایی مناسب برای سازماندهی کارورزی تعیین می گردد. به زودی نیز برنامه کارورزی و دستورالعمل اجرایی آن با امضای آقای دکتر فانی، ابلاغ خواهد شد.

بسته تشویقی مطلب دیگری بود که دکتر مهرمحمدی با اعلام آن، گفت: در طرح کارورزی بسته تشویقی هم در نظر گرفته‎ایم تا معلمان راهنماو مدیران مدارس که کارورزی را عهده‎‏دار می‎شوند، به نوعی پاداش  مادی ومعنوی دریافت کنند. پیش‎بینی پاداش‏هایی از نوع حق‏التدریس و امتیاز در رتبه‎بندی معلم ها، از جمله مفاد این بسته تشویقی است.

وی، در ادامه ابراز امیدواری کرد فرآیند پیش بینی شده برای انتخاب معلم راهنما، فرصتی جهت تبدیل به محملی برای یک جهش علمی در بین معلمان شده و شوق آموختن ایجاد کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان  افزود: معلمان می‎توانند درخواست معلم راهنما شدن را ارائه دهند، سپس در آزمون دانشگاه شرکت کرده و گواهی صلاحیت معلم راهنما شدن دریافت کنند. این گواهی در 3 درجه با ارزش مادی و معنوی ارائه خواهد شد. اما آنچه در این تلاش معلم‎ها حاصل می‎شود، آثار مثبتی است که از حیث بهسازی منابع انسانی که یکی دیگر از اولویت‎ های دانشگاه فرهنگیان است، برجای خواهد ماند.